יום שלישי, 8 בדצמבר 2015

חסמים מחשבתיים המעכבים בעלי עסקים מלהתחדש ולהתפתח



האמת הפשוטה כיצד לייצר רעיונות חדשים יש מאין לכל עסק
או
חסמים מחשבתיים המעכבים בעלי עסקים מלהתחדש ולהתפתח


רוב האנשים יצרו מערכת של אמונות סביב יצירתיות המתארות את זה כמשהו מעורפל, מסתורי ובלתי נגיש. האמת היאששורשי היצירתיות נטועים עמוק בתוך מוחנו. נכון הוא שיש אנשים הטובים בזה יותר מאחרים, אך זה לא מונע ממך לאפשר ל"גאון היצירתי" שבך לפרוץ החוצה. בכולנו קיים הפוטנציאל ליצור רעיונות גדולים או פריצות דרך וחידושים. זהו רק עניין של למידת כלים וטכניקות והסרת החסמים המנטליים והמכשולים שאנחנו כל כך רגילים אליהם ומוקפים בהם.
וזו כל האמת לאמיתה על חדשנות!

רוב האנשים חושבים שיצירתיות זקוקה להשראה קוסמית, בלתי צפויה שהוענקה רק למעטים ברי מזל. קיימים מיתוסים פופולריים רבים על יצירתיות עסקית. מחקר חדש המבוסס על המחקר העדכני ביותר - " המיתוסים של יצירתיות", מאת David Burkus  עוזר להבין  מה עומד מאחורי הכוחות והתהליכים שמניעים חדשנותמחקרו של " Burkus תומך במה שאני תמיד האמנתי – שעם הכשרה מתאימה, כל אחד עם הלך רוח נכון, שכל ישר המעוגן במציאות, יכול לייצר רעיונות יצירתיים חדשיםפרויקטים, תהליכים ותוכניות. 
הצעד הראשון הוא לא להגביל את החשיבה שלך, כלומר לא להאמין, לשכנע את עצמך ולקיים את המיתוסים עתיקי היומין (=חסמים מחשבתיים) הבאים על חשיבה יצירתית :

 מיתוס הגנים - אנשים רבים מאמינים כי היכולת היצירתית היא תכונה טבועה במורשת הגנטית של האדם. למעשה, הראיות מצביעות  בדיוק על ההפך. לא קיים גן יצירתי! אנשים שיש להם אמון בעצמם ומשקיעים עבודה מאומצת וקשה בבעיה, הם בעלי הסיכויים הטובים ביותר למצוא פתרון יצירתי .

מיתוסEureka  - רעיונות חדשים יכולים להופיע בהבזק של תובנה, אבל המחקר מראה כי תובנות כאלה הן למעשה תוצאה של עבודה קשה קודמת על בעיה שהגיעו לשיא. תובנה זו מופיעה לאחר זמן דגירה בתת מודע ברגע בו אנו מחברים פיסות של רעיונות קודמים הקופצים החוצה בתחושה של חידוש בסגנון Eureka – מצאתי!

מיתוס המקוריות - הוא מיתוס וותיק מאד, הטוען שרעיון יצירתי הוא קניינו של מי שחשב עליו ראשון. אך ההיסטוריה ומחקר אמפירי מספקים ראיות המעידות, שהרעיונות החדשים משלבים רעיונות ישנים ששותפו על ידי אחרים. היעזרו ברעיונות של אחרים כקרש קפיצה לשלכם. 

מיתוס המומחה -  חברותרבות מסתמכות על מומחה או צוות של מומחים כדי ליצור זרם של רעיונות יצירתיים. ולפתרון בעיות קשות יותר מזמנים מומחים גדולים יותר. לעומת זאת, המחקר מצביע על כך שבעיות קשות במיוחד לעתים קרובות דורשות דווקא נקודת מבט של אאוטסיידר או מישהו שאינו מוגבל על ידי ידע בתחום (שדווקא מגביל ומסביר מדוע לא ניתן לעשות משהו). שאל לדעת רבים!

מיתוס הבורא היחיד - משקף את הנטייה שלנו לשכתב את ההיסטוריה ולייחס המצאות מהפכניות ויצירות בולטות לאדם יחיד, תוך התעלמות ממאמצים ראשוניים ומשיתופי פעולה תומכים. היצירתיות היא לעתים קרובות מאמץ קבוצתי, והידע הנרכש ממחקרים שנעשו לאחרונה על צוותים יצירתיים יכול לסייע למנהלים לבנות קבוצה יצירתית מנצחת.

מיתוס סיעור מוחות - יועצים רבים כיום מלמדים את שיטת סיעור המוחות הקבוצתי, או את טכניקת שיחות קבוצתיות ספונטניות, או חקר כל גישה אפשרית ולא משנה כמה לא קשורה היא נראית, כדי להניב פריצות דרך יצירתיות. למרבה הצער, אין שום עדות לכך שרק "לזרוק רעיונות" באופן עקבי מייצר פריצות דרך חדשניות.

מיתוס הגיבוש - המאמינים במיתוס הזה חושבים שגיבוש, ליכוד קבוצתי והרמוניה בצוות מעודדים חידושים, זו הסיבה שאנו רואים חברות שבהן כל כך הרבה עובדים מתגבשים על ידי משחק כדורגל יחדיו ואוכלים סביב שולחן אחד יחדיו. למעשה, רבים מהחברות היצירתיות ביותר מצאו דרכים לזרוע במכוון מחלוקות, התנגדויות וקונפליקטים בתהליכי העבודה שלהם, כדי לדחוף את גבולות היצירתיות של עובדיהם.

מיתוס האילוץ - רעיון פופולרי הוא שאילוצים מעכבים יצירתיות והרעיונות החדשניים ביותר מגיעים מאנשים שיש להם משאבים "בלתי מוגבלים" . מחקרים מראים, לעומת זאת, שיצירתיות אוהבת את האילוצים. יתכן וחברות צריכות לעשות בדיוק את ההפך- לייצר בכוונה מגבלות על מנת למנף את הפוטנציאל היצירתי של עובדיהם. "להפוך את הדפקט לאפקט!"

מיתוס מלכודת הדבש אחרים מאמינים בטעות כי ברגע שחשבנו על רעיון חדש, הוא כמו מלכודת דבש, העבודה תעשה מאליה. אך העולם לא מחכה רק לנו ולא ידפוק על דלתנו, או אפילו ימצא את הדלת למלכודת הדבש שלנו, אלא אם כן אנו מתאמצים לתקשר אותו, לשווק אותו ולמצוא את הלקוחות הנכונים .


הרקליטוס, פילוסוף יווני שפרח ביוון בסביבות 500 לפנה"ס במקביל לתקופתו של קונפוציוס בסין וסידהרתא בהודו. מטרתו של הרקליטוס היא לעורר את מוחנו. הוא האמין שהעולם בו אנו חיים מלא דברים מופלאים ודינמיים ורוב האנשים לא זוכים לחוות זאת כי הם חיים את חייהם חצי ישנים, מתרכזים במובן מאליו, בצורות חשיבה צרות ומחמיצים פתרונות הברורים מאליהם.
הרקליטוס האמין שהמציאות היא חידה כפי שאמר: לדברים יש דרך להסתיר את טבעם האמיתי. והדרך לפתור חידה זו היא על ידי שיטות חשיבה חדשות ושונות. הוא הקפיד לשים לב למתרחש סביבו ואחר כך לחשוב על מה שראה עד שזה נעשה הגיוני. הוא חיפש בעזרת האינטואיציות שלו ומצא את  התשובות בתוכו.
נניח שאתה מתמודד עם בעיה שניסת דרכים שונות לפותרה אך לא הצלחת. 
הרקליטוס אמר: "צפה לבלתי צפוי אחרת לא תמצא אותו".
אחת הדרכים להבין משפט זה היא לוותר על עיקרון  ההנחהASSUMPTION.

הפולקלור מספר כי קולומבוס אתגר את אנשי החצר הספרדיים אם יוכלו להניח ביצה על קדקודה מבלי שתיפול. הם ניסו ולא הצליחו. קולומבוס הרתיח את הביצה דפק ושיטח את קדקודה ויצר בסיס. אנשי החצר טענו לחוסר הוגנות אך קולמבוס טען: "אתם פשוט הינחתם יותר ממה שהייתם צריכים".
הנחות הם מבין ספורי ההצלחה הגדולים ביותר של המוח. הם מאפשרים לנו לחזות את שיקרה במצבים מסוימים ולהכין אותנו בהתאם. הבעיה אתם היא שככל שאנו מניחים יותר, סביר להניח שאנו צפויים לראות את מה שאנו מצפים לראות! 

זו הנוסחה המנצחת ליצירתיות: הכרת כלים וטכניקות + התעלמות מהמחסומים המחשבתיים (מיתוסים ואחרים).



לקבלת מאמרים נוספים בנושא ישירות לדוא"ל שלכם, מלאו את הפרטים והירשמו.

מתחייב שפרטיכם לא ישמשו לדבר אחר ולא יועברו לאחרים




* שם:
* דוא"ל:




אשמח לעמוד לרשותכם 
איציק מידן
מומחה להטמעת חדשנות, הכשרת עסקים, מנהלים ועובדים

כיצד לייצר רעיונות חדשים להגדלת ערוצי הרווח בדגש חיסכון
ושימוש חוזר במשאבים קיימים





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה