יום ראשון, 7 בפברואר 2016

כיצד לבנות חזון עסקי חדש ב 3 שעות


בניית חזון עסקי חדש  ב 3 שעות

השינויים המהירים מתמיד באקלים העסקי של היום דורשים התאמה מהירה ושינוי הילוך חשיבה "תוך כדי תנועה" של הצוותים והיחידות העסקיות. מעטות החברות היכולות להרשות לעצמם לחכות עד לפגישת האסטרטגית השנתית או החצי שנתית בת מספר הימים מחוץ למבנה החברה, שהיא שריד של מודל מימים שלווים יותר.
אז איך ניתן במהירות ובזריזות לגייס את כולם כדי ליצור שיתוף פעולה מחשבתי, רעיוני קולקטיבי ומעורבות רגשית שתשרטט את נתיב החברה בעתיד הנראה לעין?


אני אוהב דברים קצרים ופשוטים, אז הנה טכניקה בה אני משתמש לעיתים קרובות כדי לייצר מפגש יצירת חזון עסקי ב 3 שעות. דרך זו מקבלת חיזוק רב יותר בתקופה בה המשק נמצא בדשדוש ובתקופת האטה.
המפגש פותח בתרגיל "טרום מורטם", המאפשר להמשיך ולהתמודד עם האטה רב שנתית, ולצאת בעמדה לא רק של הישרדות, אלא לשגשג.
הסיבה לתרגיל פשוטה: אני מחייב את המשתתפים לצייר אסון מהותי וגדול לחברה, ואז פשוט להפוך אותו. כאשר אסון אכן יפקוד בעתיד (חלילה וחס), לחברה תהיה כבר תוכנית מגירה להתמודד אתו.
החלק הראשון של הפעילות היא "ראש בראש", ונועד ל"יבש" את החלום של החברה. החלק השני של המפגש הוא "מפשילים שרוולים" ובו ממקדים את האנרגיה על אסטרטגיה בעולם העסקים האמיתי שתשיג את החלום. התרגיל מתוכנן להיות בקצב מהיר, מאד אינטראקטיבי, ומאד חזותי ומוחשי.


שלבי המפגש:
חימום: "אני רואה" (15 דקות)
אם אתה המנהיג או המנחה, הצהר משהו בסגנון: "החזון הוא חיוני. אנחנו לא יכולים להתקדם בכל כיוון בלי חזון." כדי להמחיש את הנקודה, המנחה יבקש מהמשתתפים לקום ולהרים רגל אחת מהרצפה, ולהחזיקה באוויר במשך עשרים שניות. המנחה יצהיר: "זה קל, נכון? אבל עכשיו ננסה זאת בעיניים עצומות." צפו במאמץ של כולם. כעת התרגיל הרבה יותר קשה לביצוע!
התרגיל הבא שמומלץ לנסות:
שלב 1: השב לשאלה: "מה אני באמת רוצה?" תאר מה אתה רואה כאידיאל בעיני רוחך, באמצעות הצהרה שמתחילה ב "אני רואה ..." (לדוגמה: אני רואה את מחלקתנו כקובעת את אמת המידה לאפקטיביות ויעילות בכל פעולותינו, במאמץ לקדם את היציבות הנדרשת כדי לממש את הרמות הגבוהות ביותר של ביצועי ורווחי החברה.)
שלב 2: צור הצהרה של תמונת מצב סופי באמצעות שימוש במונחים בלשון עתיד. (לדוגמא: "קביעת סטנדרטיים לתהליכי עבודה, מדיניות, נהלים וכלים נתמכים על ידי חריצותם של עובדי בקרת איכות וניהול, המאפשרים לפעולות פנימיות לתפקד ברמות שיא יעילות.")
שלב 3: שרטטו בצורה ויזואלית  את מה שתיארתם באופן מילולי. אל תייחסו חשיבות לצד האומנותי, פשוט ציירו כמיטב יכולתכם. הימנעו משימוש במילים. שימוש במילה בודדת פה ושם אפשרית. מלאו את הדף כולו. השתמשו בצבעים שונים כדי להפוך את התרשים לחי ומעניין. השתמשו בסימנים וסמלים בכל הזדמנות אפשרית. שימוש בדמויות מקל אפשרי!


כעת כשצדו הימני של המוח התחמם, ניתן לעבור ללב ליבה של המשימה.


חיזוי: החברה שלנו ז'ל (30 דקות)
מטרת פעילות זו היא להגיע אל התמונה הגדולה, הבאת העתיד להווה, כך שניתן להתמודד ולטפל בו. הגישה המסורתית היא לכתוב סיפור הצלחה של החברה בעוד מספר חודשים או שנים עבור אחד מאמצעי המדיה בעתיד. אבל דרך טובה יותר, אם כי לא שגרתית, היא לנסח "מודעת אבל ארגוני" מפורטת. התוצאה היא שהתמונה מצטיירת הרבה יותר מציאותית ומושלמת, אבל בכיוון ההפוך בדיוק. מה המאמר היה אומר על פיטוריו של הצוות שלך? מה תהיה הכותרת החדשותית?


הסרת מכשולים: (45 דקות)
ההבנה של מה המטרה או החזון לא צריכים להיות לעתים קרובות חשובים יותר ממה שהם כן צריכים להיות, כי הבנה זו מתארת את הכוחות המרחיקים מהיעד והמכשולים בדרך ליעד. המציאות מלמדת שהכוחות המרחיקים תמיד שולטים בנו. עבור רוב האנשים, ציור סצנת האסון מספקת דימויים נגישים וברורים יותר, משום שהם בחרו לא להבחין בהם או לחשוב עליהם לפני כן. כאשר מחסומים אלה עלולים להופיע בעתיד, הם יהיו מוכרים יותר, פחות מפחידים  וההתמודדות איתם תהיה קלה ומתוך ניסיון.
ערכו רשימה ראשית של כל "רוצחי החברה", הפריטים שזוהו עם ההספד של החברה. מולם פרטו את אמצעי נגד. מהו ההפך של המחלה? כיצד ישפיע כל מכשול שיש להתגבר עליו או להימנע ממנו? אלה כעת יהפכו להיות הגורמים הקריטיים להצלחה היוצרות את המסגרת של החזון העתידי.


קביעת מטרות: (30 דקות)
עבור כל גורם הצלחה, רשמו יעד מרכזי, מטרה מדידה. השתמשו ברשימה אותה רק יצרתם, ועוררו דיון על המטרות העיקריות. הוסיפו רעיונות, חדדו, הסירו - כל מה שדרוש כדי להגיע להחלטה הקבוצתית של  רשימה מקיפה של מטרות המאגדת את כל הרעיונות הקריטיים מתרגיל גיבוש החזון.


סדר עדיפויות: (30 דקות)
זהו שלב פשוט ולא מתחכם: בקשו מכל משתתף לרשום את שלושת המטרות שלאמונתו הן הכי חשובות (מתוך הרשימה). ואז המנחה עובר ומקריא את הרשימות, ומבקש מכל אלה שבחרו באותה מטרה להרים ידיים. סופרים ורושמים את כמות הידיים בכל מטרה. מסמנים ובוחרים בחמשת הראשונים שנבחרו.


יצירת פרויקטים: (30 דקות)
כעת הפנו מחשבה, זמן ומשאבים כדי להפוך את חמשת המטרות שבראש הרשימה לפרויקטים מרכזיים. הקצו את מיטב האנשים, השקיעו מחשבה מי עושה מה ומתי. עשו זאת פשוט, אל תהפכו את זה לתכנון לוגיסטי ממצה ומפו
רט.


לקבלת מאמרים נוספים בנושא ישירות לדוא"ל שלכם, מלאו את הפרטים והירשמו.
מתחייב שפרטיכם לא ישמשו לדבר אחר ולא יועברו לאחרים

* שם:
* דוא"ל:













תגובה 1:

  1. המודל ברור ופשוט לביצוע והזמן הקצר שנדרש נראה מאד אטרקטיבי לנסות אותו.

    השבמחק